De kranten stonden er vorig jaar vol mee: een recordkrapte op de arbeidsmarkt. Ook dit jaar is het eerder regel dan uitzondering dat vacatures moeizaam worden ingevuld, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Hoe kunnen HR afdelingen de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd bieden? In dit artikel deel ik drie belangrijke tips.
Ontwrichting van de maatschappij
De gevolgen van de schaarste waren in 2022 in alle sectoren voelbaar. “De tekorten leidden tot ontwrichting van de hele maatschappij”, vat hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagevat samen. Niet alleen de zorg en het onderwijs stonden onder hoge druk, ook overheidsinstanties, horeca en andere branches hadden het zwaar.
Tekorten blijven aanhouden in 2023
Hoewel we ten opzichte van vorig jaar een lichte daling zien, blijven de forse tekorten in 2023 aanhouden. Volgens het CBS staan er 121 vacatures tegenover elke 100 werklozen. De tekorten zullen dit jaar weer in alle sectoren merkbaar zijn, maar vooral in de zorg en het onderwijs, beroepen die nodig zijn voor de klimaattransitie, de techniek en ICT.
Boeien, binden en behouden van personeel
Niet eerder is aandacht voor het boeien, binden en behouden van personeel zo belangrijk geweest. Met zoveel openstaande vacatures hebben werkzoekenden het immers voor het uitkiezen. Ontevreden medewerkers? Er zijn veel kapers op de kust die jouw personeel voor zich willen winnen. Wat kunnen bedrijven hier tegen doen? Drie belangrijke tips:
1. Zorg voor de juiste kennis en vaardigheden op het gebied van recruitment
Werving en selectie is bij veel HR afdelingen nog steeds een onderschoven kindje. Doordat veel allround HR professionals hier niet in gespecialiseerd zijn, moet er vaak een beroep worden gedaan op interim recruiters of arbeidsbemiddelingsbureaus. Vacatures kunnen via deze diensten (tijdelijk) worden ingevuld, maar daarmee wordt het onderliggende probleem niet opgelost. Het trainen van de HR professionals zorgt ervoor dat bedrijven beter in staat zijn om zelf passend personeel te vinden. Hierbij kan gedacht worden aan relevante kennis en vaardigheden om de werving en selectie naar een hoger niveau te tillen. Voorbeelden hiervan zijn het optimaliseren van het werving- en selectieproces van A tot Z, het searchen naar kandidaten via LinkedIn en het verbeteren van de candidate journey.
2. Onderzoek en vergroot de betrokkenheid van de medewerkers
Bij deze stap komt een belangrijk verlengstuk van recruitment om de hoek kijken: employer branding. Dit houdt in dat een bedrijf een voorkeurspositie verkrijgt in de mindset van potentiële sollicitanten én de huidige medewerkers. Dit begint met het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid. Een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek geeft inzicht in de sterke kanten en verbeterpunten van een organisatie. Is er behoefte aan opleidingsmogelijkheden of een betere onderlinge samenwerking? Zet deze onderwerpen hoog op de HR agenda en betrek je medewerkers regelmatig bij de ontwikkelingen. Mensen zullen zich gehoord voelen en daardoor loyaler zijn aan hun werkgever.
3. Positioneer de organisatie als aantrekkelijke werkgever
Waarom zouden mensen bij jouw organisatie moeten komen werken? Wat maakt deze werkplek uniek in deze arbeidsmarkt? Hoe zou je de cultuur omschrijven? Allemaal belangrijke vragen voor het vertalen van het DNA naar de abeidsmarktcommunicatie. Hierbij kun je denken aan een frisse werken-bij website, originele werving- en selectiecampagnes en een sterke contentstrategie voor de social-mediakanalen. Door de sterke kanten uit het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek te benadrukken in de employer branding en tegelijkertijd intern te werken aan de verbeterpunten, verklein je de kans dat nieuwe medewerkers met een mooier verhaal en andere verwachtingen worden aangenomen. Met als gevolg dat je nieuwe medewerkers niet alleen weet te boeien en binden, maar ook kunt behouden.
Zijn de bovenstaande punten herkenbaar? En zou je graag hulp willen bij het boeien, binden en behouden van talent? Als HR Specialist denk ik graag met je mee. Voor vragen of vrijblijvend kennismakingsgesprek kun je contact met mij op te nemen via 06-30789757 / info@tm-hrspecialist.nl.